Dugnad Solnør 20.04.2024

Av: Admin  |  Publisert: 18. april 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vi har fått gjort mye godt arbeid på dugnadene som både er felles, og egne initiativ fra ildsjeler i klubben.

Det gjenstår fortsatt en del arbeid før vi kan åpne banen, så vi ønsker å kalle inn til ny dugnad lørdag 20. april kl. 10:00

Vel møtt!

-----

Her følger en oversikt over arbeidet som vi frivillige kan bidra med om en har lyst og anledning. Jeg skriver en prioritering på noe av arbeidet. Det er kjempeflott om de som har vært å arbeidet tar et bilde og/eller skriver hva som er gjort. Slik kan en følge progresjonen og om arbeidet er ferdig. Vi kan bruke dette som en arbeidsbok, og medlemmene kan også følge med hva som skjer på Solnør. Det er helt sikkert noe jeg glemmer, og ikke prioriterer slik som andre ønsker.

Dette er et forslag, og om noen ønsker å gjøre en innsats på andre felt så er dere hjertelig velkommen til det.
Ikke bli overveldet over arbeidet som er listet opp her. Sammen så får vi til mye.

ÅPNE GRØFTER OG RØR. PRI 1. Her er fra tee 17. Men dette må sjekkes systematisk på alle hull. Lite vann vil renne gjennom her. Vi må kjøre rundt disse plassene hvor vannet går inn i rør, og fjerne gress, sand, greiner som hindrer vannet å gå fritt. Ta med gode spader, grafser og noe å kappe greiner og små trær som har vokst i området. Prøv å legg sand og mold på en plass hvor det ikke er sjenerende, og ikke renner ned igjen i røret.

HULL 3. PRI 2. Fjerne alle trær utenom de store furuene, som står på høyre side av tee 56. Vi kan ikke fjerne venstre side, da dette vil påvirke elvens erosjon. Det må også fjernes kvister og små trær på venstre side frem mot greenen. Se neste bilde.

HULL 3 tilbake mot teeutslaget. Alt av små trær og busker bakover må fjernes her. Inn til der hvor de store trærne vokser.

HULL 6. PRI 3. Fjerne kvister og små trær fremover til fairway fra tee. Vi bør også ta ned en del av trærne på høyre side langs veien inn mot tee 61.

HULL 4. PRI 3. Her er det gjort en god jobb allerede, men det ligger noe kvist og stokker igjen, som må hugges med flis-kutteren evt. kjøres vekk for ved.

HULL 5. PRI 4. Her er de gjort en flott innsats allerede, med å kutte ned mye av småtrærne som har komet opp. Disse må imidlertid fjernes og helst hugges opp med flis-huggeren.

SPYLING AV TETTE DRENERINGSRØR. Dette arbeidet utføres av noen som har fått opplæring på bruk av maskinen. Dersom du ønsker å bidra her, ta kontakt med meg. Dette arbeidet vil foregå utover i hele sesongen. Utstyret som dere ser på bildet er innkjøpt i år, og skal bidra til å fjerne tette dreneringsrør.

HULL 10 PRI 4. Fjerne stokker og kubber som ligger ned mot greenen. Ta gjerne med motorsag og kutt i mindre deler for lettere å fjerne dette. Kjøres til Driving-range område.

BRO HULL 17. Ene siden har falt noe ned, og må heves. Vi må løfte den opp med traktor og fundamentere den godt med store steiner og /eller betong.

HULL 17. Fjerne små trær og busker fra tee og frem til FW.

HULL 16. Fjerne små trær og busker fra tee og frem langs FW til bekk som deler FW, høyre side.

HULL 16. Her bør en fjerne de stubbene som er kvistet i fjor. Når vi kvister så må vi prøve å kutte kvistene nede med jorden.

HULL 8. Mye trær er tatt ned på nedsiden av greenen. Her ligger det kvister og trær som må fjernes og hugges i flis-kutteren.

HULL 1. Blått område bak treklynga. Her bør vi fylle opp med mer mold frem til grøfta begynner. Da kan dette området bli en del av spillefeltet igjen.

DRIVINGRANGE. Her er det kjørt opp en del kvister og greiner. Dette bør kjøres gjennom flis-kutteren. Her er det også en del stokker og kubber som kan brukes til ved. Dersom noen ønsker å ta med seg dette, gi en melding til meg eller Markus så ordner dette seg.

HULL 10. Kutte små trær og greiner fra tee og høyre side fremover. Fortsette denne jobben langs grøft mellom hull 10 og 18.

Ta gjerne kontakt med meg om innspill og forslag
:
E-post: borgeamdam@gmail.com